Conferința Sergio Vieira de Mello – „Medii academice incluzive: viitor pentru persoanele strămutate în Moldova”

La 25 noiembrie 2025 a avut loc Conferința Catedrei Academice Sergio Vieira de Mello – „Medii academice incluzive: viitor pentru persoanele strămutate în Moldova”. Evenimentul a fost organizat în premieră în țara noastră, cu sprijinul Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR).

Conferința Catedrei Academice Sergio Vieira De Mello constituie convocarea inaugurală a Rețelei Academice din Republica Moldova, înființată cu sprijinul Reprezentanței Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Refugiați și numită în onoarea lui Sergio Vieira De Mello.

Conferința a reunit voci importante precum:

UNHCR Moldova;

UNICEF Moldova;

Instituții academice din Republica Moldova: Academia de Studii Economice din Moldova, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Universitatea de stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Academia „Ștefan cel Mare” a MAI, Universitatea de Stat din Comrat;

Experți internaționali în domeniul protecției refugiaților și drepturilor omului;

ONG specializate în protecția drepturilor refugiaților.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată de Alexandra TIGHINEANU, doctor în drept, conferențiar universitar, coordonatorul proiectului „Incluziunea și drepturile economice ale refugiaților în Republica Moldova”, care a participat cu comunicarea „Decalajele persistente în educația incluzivă pentru comunitățile strămutate”, axat pe identificarea lacunelor persistente în asigurarea educației superioare incluzive pentru comunitățile strămutate din Moldova.

În cadrul sesiunilor, participanții au discutat despre provocările actuale cu care se confruntă refugiații în accesarea învățământului superior și despre rolul esențial al educației în promovarea incluziunii și rezilienței în rândul comunităților strămutate. De asemenea, au fost analizate bune practici privind protecția copiilor refugiați, fiind subliniată importanța consolidării parteneriatelor dintre instituțiile de învățământ, organizațiile neguvernamentale și comunitățile locale.

Discuțiile au evidențiat necesitatea unor politici instituționale coerente, capabile să susțină accesul egal la educație, precum și direcții de acțiune pentru îmbunătățirea răspunsului academic la nevoile persoanelor refugiate și strămutate.