CUM SE FORMEAZĂ COMPETENȚELE VERZI ALE VIITORULUI: EXPERIENȚA ASEM ȘI INCE LA UNIVERSITATEA MYKOLAS ROMERIS DIN VILNIUS, LITUANIA

În perioada 8–12 decembrie 2025, echipa proiectului din cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM) și al Institutului Național de Cercetări Economice (INCE), a participat la un training intensiv internațional desfășurat la Vilnius, organizat de Universitatea Mykolas Romeris (MRU), coordonatorul principal al proiectului 101179344 – PubCirEco – ERASMUS-EDU-2024-CBHE Critical role of Public Employees in Circular Economy Implementation: Embedding Circular Economy Thinking in HEIs

Componența participanților la training din partea ASEM:

Membrii echipei proiectului:

  • Perciun Rodica, dr. hab., conf. cercetător (coordonatorul proiectului din partea ASEM)
  • Călugăreanu Irina, dr. hab., conf. universitar;
  • Timofei Olga, dr., conf. universitar.

Studenți:

  • Grițco Dragoș – student, anul I, licență (BA);
  • Cotiujanschi Rafael – student master, anul I (AA);
  • Stoian Eugen – doctorand, Departamentul Management și Antreprenoriat.

Această participare comună a profesorilor și studenților a oferit o perspectivă integrată asupra modului în care competențele verzi pot fi dezvoltate simultan prin educație, cercetare și aplicare practică, în concordanță cu cerințele actuale ale tranziției verzi europene.

La acest eveniment au fost prezenți reprezentații întregului Consorțiu, partenerii proiectului din:

Republica Moldova:

  • UNIVERSITATEA TEHNICĂ A MOLDOVEI
  • UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA

Ucraina:

  1. SIMON KUZNETS KHARKIV NATIONAL UNIVERSITY OF ECONOMICS –
  2. KHARKIV NATIONAL UNIVERSITY OF RADIO ELECTRONICS
  3. OPEN INTERNATIONAL UNIVERSITY OF HUMAN DEVELOPMENT UKRAINE

Estonia:

  1. TALLINNA TEHNIKAKORGKOOL

Austria

  1. CAMPUS 02 FACHHOCHSCHULE DER WIRTSCHAFT GMBH
PUBCIRECO, ERASMUS-EDU-2024-CBHE: UN PROIECT EUROPEAN CU IMPACT STRATEGIC

Trainingul intensiv s-a desfășurat în cadrul proiectului „Rolul angajaților din sectorul public în implementarea principiilor economiei circulare: integrarea gândirii circulare în instituțiile de învățământ superior” – PubCirEco, ERASMUS-EDU-2024-CBHE 101179344 care are drept obiectiv consolidarea competențelor profesionale ale studenților și specialiștilor ce activează sau vor activa în sectorul public și privat, în concordanță cu prioritățile Pactului Verde European.

Pe parcursul programului de formare, participanții au explorat teme-cheie precum sustenabilitatea în mediul universitar, politicile europene în domeniul tranziției verzi, rolul economiei circulare în administrația publică și mediul de afaceri, precum și modalitățile de integrare a acestor concepte în curricula universitară.

CONCLUZII ȘI FINALITĂȚI

1.     Economia circulară ca schimbare de paradigmă

Un accent deosebit a fost pus pe înțelegerea economiei circulare nu doar ca politică de mediu, ci ca model de gândire transversal,aplicabil în educație, cercetare și procese decizionale.

Lectori și practicienidin Republica Moldova, Lituania, Estonia, Austria, Danemarca, Israel și Ucraina au prezentat exemple comparative și bune practici, evidențiind atât progresele realizate, cât și provocările tranziției către modele economice sustenabile.

Pentru cadrele didactice din Republica Moldova, această abordare a confirmat necesitatea depășirii cadrului teoretic tradițional și orientarea procesului educațional către competențe aplicate, interdisciplinare și orientate spre soluții, relevante pentru realitățile economice și sociale actuale.

2.     Învățare interactivă și experiență practică

Pe lângă sesiunile teoretice, programul a inclus ateliere interactive, studii de caz și exerciții de lucru în echipe internaționale. Cadrele didactice au analizat metode moderne de predare, centrate pe student și pe învățarea experiențială, iar studenții au fost implicați activ în soluționarea unor provocări reale, utilizând instrumente de gândire critică, colaborativă și creativă.

Această combinație dintre teorie și practică a evidențiat importanța formării competențelor verzi ca abilități funcționale, relevante atât pentru piața muncii, cât și pentru viitorul sectorului public și privat.

3.     Conectarea cu piața muncii

Ultima zi a programului a inclus un eveniment public organizat la Primăria Municipiului Vilnius, dedicat dialogului dintre mediul academic și angajatori. Reprezentanți ai mediului de afaceri au subliniat cererea tot mai mare pentru competențe verzi, precum și importanța flexibilității profesionale și a capacității de a integra principiile sustenabilității în deciziile organizaționale.

Pentru participanții din Republica Moldova, acest dialog a consolidat legătura dintre formarea universitară și realitățile pieței muncii europene, oferind o perspectivă clară asupra competențelor așteptate de angajatorii din contextul tranziției verzi.

4.     Vocea studenților

Cotiujanschi Rafael, student master, a subliniat valoarea practică a experienței de la Vilnius: „Pentru mine, acest training a făcut legătura dintre conceptele teoretice discutate la universitate și modul în care economia circulară funcționează în practică, în context european. Lucrul în echipe internaționale și analiza unor cazuri reale m-au ajutat să înțeleg că sustenabilitatea nu este un subiect izolat, ci o competență esențială pentru viitorul nostru profesional”.

Experiența de la Vilnius, spune Grițco Dragoș, student, anul I (licență), „a fost prima mea participare la un training internațional și m-a ajutat să înțeleg mai clar ce înseamnă economia circulară și de ce este importantă în practică. Lucrul în echipe internaționale mi-a oferit o perspectivă nouă asupra studiilor și a modului în care acestea se leagă de realitate.”

Mai multe detalii despre eveniment le găsți: https://www.mruni.eu/news/mru-telkia-jegas-stiprinant-ziedines-ekonomikos-kompetencijas-intensyvus-mokymai-ukrainos-ir-moldovos-universitetams/