Academia de Studii Economice a Moldovei
Universitate angajată în VIITOR

Interviu cu Valeriu Cernei, Partener al  Grupului de firme Moore Stephens KSC, care operează în domeniile audit și consultanță IT.
cernei1

Valeriu Cernei are o experiență de peste 15 ani în domeniu, este membru ISACA. A fost implicat în mai multe proiecte din domeniul securității informaționale, audit IT, due-dilligence IT, auditul și implementarea proceselor IT. A oferit servicii unui număr mare de instituții din domeniile financiar, retail și industrie din România, R. Moldova și Rusia.

 

- Domnule Cernei, ce V-a marcat în timpul studenției la ASEM?

Pot afirma cu încredere că anume în perioada studenției mi-am ales profesia. Datorită Domnului profesor Serghei Ohrimenco am început să studiez securitatea informațională și tot ce ține de mecanismele de securitate. Pe parcursul anilor de facultate am participat la diferite concursuri și conferințe în domeniu, la unele dintre ele chiar ajungând  învingător (Securitatea informațională 2001, Conferința studențească, 2002).

- Cum ați obținut primul job?

Depinde ce înțelegem prin ”primul job”. Daca ne referim la primul job apropriat de profesie, acesta a fost operator la un internet cafe, amplasat vis-a-vis de BNM. S-a întâmplat în anul I de facultate și mi-a permis să mă apropii mai mult de tehnologii prin acces nelimitat la internet, posibilitatea de a experimenta cu calculatoarele și aplicațiile. La fel, acest prim job mi-a ajutat să-mi dezvolt abilitățile de comunicare.

Un alt loc de muncă l-am obținut la sfârșitul anului III de facultate, angajându-mă în calitate de stagiar-programator la o firmă ce implementa sisteme automatizate bancare. Am trecut cu succes etapa de stagiere și am activat în cadrul acesteia până am absolvit ASEM. Această experiență m-a ajutat să înțeleg ce nu-mi place să fac și, în același timp, mi-a sporit încrederea că securitatea informațională și auditul tehnologiilor îmi sunt mult mai aproape.

Cam la o lună după absolvire, datorită implicării la concursuri și conferințe (cred eu), am fost invitat pentru un interviu la funcția de ofițer de securitate informațională în cadrul unei bănci comerciale. Consider că anume atunci a început cariera mea profesională.

- Ce a contat la angajare, V-au spus cumva "Uită tot ce ai învățat la facultate... și fă ca noi?"

Așa nu! La acel moment despre securitatea informațională, în sensul larg al cuvântului, se cunoșteau prea puține la noi în țara. Și angajarea mea a avut ca scop anume de a utiliza cunoștințele acumulate în cadrul ASEM și de a le dezvolta împreună cu Banca.
Dar trebuie să recunosc, se întâmplă eu să le spun stagiarilor care vin la Moore Stephens acest lucru J.

- Dar ce faceți, de fapt, descrieți o zi obișnuită de muncă?

Dacă nu am ședințe/întâlniri de dimineață, sunt la birou de obicei pe la 8-15 dimineața. Îmi place să fiu primul sau printre primii la birou. Acest lucru îmi permite să ajustez în liniște planul pentru ziua curentă, dacă este necesar.

În funcție de ziua săptămânii, pot avea ședințe scurte cu echipa sau cu colegii mei parteneri, responsabili de alte linii de business. Obiectivele sunt diferite: evaluarea statutului pe proiectele în derulare, organizarea activităților la nivelul întregului birou, agrearea calendarului pentru organizarea întâlnirilor cu partenerii curenți și potențiali, etc.

Urmează întâlniri cu clienții și/sau cu potențialii clienți. Rolul partenerilor este de a identifica și explora noi oportunități. Doar astfel va fi posibil de a achita salarii, arendă, de a asigura un proces continuu de instruire și promovare pe scara ierarhică a angajaților, etc.

O alta componentă este livrarea serviciilor către clienți. Deși avem o echipa puternică de consultanți, oricum este necesară implicarea mea personală. Prin urmare, pe parcursul zilei mă implic în diferite proiecte (de exemplu, acum rulează trei proiecte în paralel).

Pentru partea de seară (după orele 18) sunt stabilite întâlnirile neformale, care din experiență au cel mai bun impact. Ziua de muncă de obicei se termină în jurul orei 20-21.

- Care sunt publicațiile economice de valoare în opinia Dvs.?

Sunt mai multe resurse online pe care în pauze dintre ședințe le ”răsfoiesc”. Cred, cea mai mare valoare pentru mine personal o are agenția Infomarket.md, care livrează o sinteză a noutăților economice la adresa e-mail la prânz și seara.

- Sunt o serie de lucruri pe care e bine să le faci în anumite etape ale vieții, care sunt șansele pe care nu trebuie sa le neglijezi în timpul studenției?

Facultatea nu-ți poate oferi cunoștințe profunde în profesie. In schimb îți oferă direcțiile importante ce trebuie studiate pentru a avea succes. Personal, gândeam ca și colegii mei, că am nevoie, în special, de cunoștințe în domeniul tehnologiilor informaționale și mai puțin în marketing, contabilitate, gestiunea întreprinderii. Acum, după mult timp, îmi aprofundez cunoștințele în domeniile menționate deoarece fără acestea este imposibil să gestionezi o întreprindere. Și vreau să accentuez că îmi este mai ușor deoarece undeva în subconștient mi-au rămas noțiuni învățate la facultate.

Important - un student nu trebuie să rateze oportunitatea de a lucra pe parcursul studiilor și de a deprinde cât mai multe abilități profesionale. Acest fapt le va oferi un avantaj semnificativ atunci când, împreună cu alte sute de proaspeți absolvenți vor ieși pe piața muncii.

cernei1
Un student nu poate rata șansa de a învăța să învețe!

Adesea studenții nu sunt deciși care va fi profesia pe care o vor practica după absolvirea facultății. De aceea, încă din primii doi ani de studii e necesar ca fiecare să decidă privind viitorul. Orientarea în viitoarea profesie este crucială din punctul meu de vedere.  Ulterior, sugerez fiecărui student să-și realizeze o autoevaluare pentru a identifica care sunt punctele forte și care sunt cele ce necesită îmbunătățire semnificativă. Autoevaluarea poate consta din două componente: abilități și cunoștințe tehnice și abilități ”soft”. Ambele sunt foarte importante. Însă ponderea fiecărei componente depinde de profesia aleasă. Un jurnalist nu va necesita cunoștințe tehnice de calculator profunde, ci mai degrabă abilități de comunicare.

- Unde sunt colegii Dvs. de grupă? Faceți o statistică a șanselor de angajare după absolvirea ASEM, având în vedere grupa Dvs.

Colegii mei sunt peste tot. Din ei doar vre-o 20 % activează în domeniul IT. Sunt și contabili, experți în carduri bancare, programatori, marketing, antreprenori, chiar și polițiști.

- Din experiența Dvs. studențească, ce credeți că ar fi bine de mai întreprins pentru o comunicare bună între cele două categorii (studenți și profesori), ca în final ambii, dar și imaginea instituției să aibă de câștigat?

Cred sincer, că toate instituțiile de învățământ superior din Moldova au nevoie de o restructurare radicală. Fiind invitat adesea la întâlniri cu studenții, constat că structura disciplinelor nu au suferit modificări esențiale. Or, daca vorbim de tehnologiile informaționale, în ultimii 10 ani s-a avansat enorm.  Incapacitatea de a alinia obiectele studiate și progresul tehnologic duce la dificultăți de angajare în câmpul muncii a tinerilor specialiști.

Până la vârsta de 14-15 ani copiii trebuie într-un fel ”ajutați forțat” să învețe pentru a le crea reflexele și abilitățile de studiu. Studenții facultăților sunt (sau trebuie să fie) deja conștienți de acest proces. Prin urmare, lectorii și profesorii trebuie să aibă o abordare de la egal la egal cu aceștia și nu să aplice tehnicile de învățământ de acum 25-30 ani. Sunt convins de faptul că studenții nu trebuie impuși să studieze, cu toate acestea trebuie implementate și urmate mecanisme de filtrare a studenților ce nu s-au maturizat pentru această etapă a vieții.

Instituția trebuie să asigure un proces de instruire continuă a lectorilor și profesorilor atât în tot ce ține de disciplinele livrate, cât și așa numitele soft skills: comunicare, leadership, etc.  Una dintre ideile posibile ar fi ca profesorii și lectorii să fie angajați în diferite proiecte ce țin direct de disciplinele livrate.

- Cât de importantă este învățarea pe parcursul întregii vieți?

Este o întrebare retorică,  cred eu. Procesul de învățare are loc conștient și inconștient. Astăzi învățarea conștientă este nu doar importantă, ci critică pentru succes. Uneori mobilizarea este dificilă, însă această activitate trebuie să fie pe agendă zi de zi. Altfel, pierdem trenul J.

- Apropo, colaborați acum cu ASEM, susțineți diferite inițiative și mai oferiți si burse studenților buni. Ce urmăriți prin aceste acțiuni?

Există mai multe motive. Unul dintre ele este cumva patriotic și este împărtășit de către colegii mei de la Moore Stephens. Odată ce am avut ocazia să studiem și să beneficiem de suportul total necondiționat din partea unor profesori și mentori, simțim că trebuie să întoarcem societății într-un mod comparabil.
cernei1
Dacă implicarea noastră va ajuta cel puțin un student să ia decizii corecte sau sa-și atingă un obiectiv – vom considera ca fiind și succesul nostru.

Alt motiv, de ce să nu recunoaștem, ar fi cel comercial și de imagine. Procesul de selecție a studenților pentru oferirea burselor și promovarea companiei Moore Stephens în ASEM ne permite să identificăm cei mai buni studenți. Noi ne propunem să colaborăm cu cei mai talentați și pentru realizarea acestui obiectiv susținem și organizația studențeasca AIESEC, care este prezentă și în ASEM.

Dar cel mai important, cred eu, este faptul că atât eu cât și colegii mei avem un simț sporit de responsabilitate socială, pe care îl direcționăm nu doar spre noua generație, ci pe mai multe domenii, fiind parteneri cu și oferind suport mai multor organizații ce implementează diferite proiecte sociale, cum ar fi instruiri, medicină, ecologie, etc.

- Cum vedeți  viitorul economic al țării noastre, mai ales că activați în  domeniul consultanței în afaceri. Cât de atractiv este mediul de afaceri moldovenesc pentru străini, dar mai ales pentru cetățenii propriei țări?

Mediul de afaceri nu este pregătit, decât pe anumite segmente, pentru a asimila servicii de consultanță. Mai există părerea că acestea sunt foarte scumpe și imposibil de a beneficia de ele.

Noi constatăm, că sectorul financiar – bancar este cel mai mare consumator de servicii de consultanță. Băncile și organizațiile financiare mai mari au înțeles, că este util de a contracta experți pentru implementarea unor soluții specifice.   În acest mod ei reușesc să rămână focusați pe ceea ce știu mai bine să facă.

Mai mult, se observă un interes crescând în telecom, sectorul public, etc. Consumatorii de servicii de consultanță încep să înțeleagă natura serviciilor, care ar trebui să fie rezultatele, precum și pașii necesar de realizat pentru atingerea obiectivelor de afacere propuse. Acest lucru se întâmplă cu suportul diferitor organizații locale și internaționale și este un semn foarte pozitiv. Cert este, că domeniul se va dezvolta tot mai mult în următorii ani și noi suntem optimiști din acest punct de vedere.

- Răspundeți la o întrebare, pe care, poate ați așteptat-o, dar  umila mea intuiție a scăpat-o?

Poate, o proiecție de viitor a ASEM. De exemplu 10 ani ?

- Și?

Cea mai puternică instituție de învățământ din Moldova. Colaborări cu sectorul privat (nu doar pe hârtie). Proces de studiu și discipline interactive. Profesori apreciați și studenți de succes.
Așa să fie. Vă mulțumim!
Dosar CE:

Grupul de firme Moore Stephens KSC operează în R. Moldova și Romania. Prestează servicii de audit financiar, contabilitate, consultanță fiscală, de afaceri, tehnologii informaționale. Posedă trei birouri amplasate în București, Chișinău și Timișoara și numără în jur de 50 angajați.

Pentru al doilea an consecutiv, Moore Stephens selectează, prin concurs, tineri care studiază în domeniul IT și financiar, cărora le acordă burse.

Consemnare: L.L.

Poze realizate de Sorin Popa (www.sorin-popa.com)